BEYONCE’S NIEUWE VISUELE ALBUM ‘LEMONADE’ – RECENSIE!

UTOP Music luisterde nu al naar het nieuwe Beyoncé-album en geeft hieronder alle info song per song, van wat je moet verwachten van de verwachte onverwachte release van Queen B’s nieuwe album.

beyonce-lemonade-album-cover-full

Als je het nu nog niet zou gehoord hebben, Beyoncé heeft opnieuw haar album uit het niets op de wereld losgelaten. En natuurlijk moesten we die onmiddellijk beluisteren. Toch was het voor ons wel een verwachte release, zoals we al schreven in ons vorig artikel.

‘Lemonade’ – de naam van het album – is er, en zo is onze track-by-track recensie er ook. Neem dit als een vroegtijdige evaluatie van wat de luisteraars mogen verwachten.

1. Pray You Catch Me

Lemonade begint met een gospel-noot, maar toch wel gospel op een manier dat je nog niet eerder hoorde. Bey’s fluisterende vocals zijn gelaagd over elkaar, voordat de song overgaat in een piano ballad dat de perfecte sfeer schept voor iets transformatisch. Een beat komt subtiel erbij, samen met prachtige orkestrale strijkers. De track sluit af met een fluisterende Beyoncé, “What are you doing, my love?,” misschien om aan te duiden welk thema het album heeft. Het is een hele andere opener dan bij haar vorige album met ‘Pretty Hurts’. Deze is een rustigere, meer droevige introductie.

2. Hold Up

De lichte reggae beat liegt eigenlijk over hoe vurige Beyoncé is op deze track. De superster kijkt naar een potentiële ontrouwe partner: “Something don’t feel right / I smell your secret and I’m not too perfect to ever feel this worthless / How did it come to this? Going through your call list / I don’t want lose my pride, but I’mma fuck me up a bitch.” Het lijkt er op dat deze song wel eens de song van de zomer zou kunnen worden. Als ze deze niet kiest als een single, dan neem ik het op als een persoonlijke belediging.

3. Don’t Hurt Yourself (ft. Jack White)

Met een gedempte uithaal (bijna-)roept Beyoncé de song op gang: “Who the fuck do you think I am? / You ain’t married to some average bitch, boy!” In het refrein komt Jack er pas bij en zorgt voor de finishing touch. Bij 2:45 roept Beyoncé letterlijk naar haar man die haar bedriegt “give my big, fat ass a kiss, boy!” Deze samenwerking is misschien niet een geslaagde op papier, maar is één van de beste songs op het album. De song bezit ook een arsenaal aan klassieke Jack White trucjes – zoals de vervormde Rock ‘n’ Roll zang , de lenigheid van de drumbeats en de botsende refreinen. En verrassend genoeg leent dit perfect uit voor Beyoncé. Het zorgt voor een nieuwe frisse sound.

4. Sorry

Deze song mag dan wel ‘Sorry’ heten, toch krijgen we snel van Beyoncé te horen dat ze helemaal voor niets spijt heeft. Op de MeLo-X geproduceerde track, laat Bey de mannen weten dat ze niet enkel hen niet nodig heeft, maar zelfs niet aan hen denkt. Middle fingers up, put ‘em hands high / Wave ‘em in his face / Tell him ‘boy, bye,’” zingt ze over een midtempo song. Is dit misschien de ‘Shake It Off’ van Beyoncé? Voor ons lijkt het er op.

5. 6 Inch ft. The Weeknd

Jaja, je ziet het goed, Beyoncé praat over zes inch… hakken op deze stiekeme onheilspellende track. The Weeknd komt erbij, en het is zo logisch dat deze song een samenwerking met hem is geworden, want het lijkt wel één van zijn songs. Het enige verschild ie we kunnen spotten is dat deze song gaat over een sterke zelfstandige vrouw die hard werkt voor haar geld en het gelul van een man niet nodig heeft.  “She’s too smart to crave material things / She’s pushing herself, day and night / She grinds from Monday to Friday, work from Friday to Sunday,” zingt Bey.

6. Daddy Lessons

Waar is die Country muziekaward voor Bey? Serieus. Zeker als je denkt aan het roots en het feit dat dit de eerste country song is van Bey, met een brass band is toch opmerkelijk. ‘Daddy Lessons’ gaat over de lessen die Beyoncé kreeg van haar vader terwijl ze opgroeide in Texas. “Daddy made a soldier out of me / Daddy made me dance / Daddy held my hand,” zingt ze. Daarmee toont ze ook aan hoe een complexe-maar-liefdevolle relatie ze had met haar vader. Het einde maakt het perfect, want dan is haar dochtertje Blue Ivy nog eens te horen. Laten we er gewoon allemaal over eens zijn dat dit een perfecte sound is voor de superster.

7. Love Drought

“You and me could move a mountain,’ zingt Bey op de sensuele track. ‘Love Drought’ introduceert je tot het tweede deel van het album met een zachte toets en kinetic drums. Hoe goed Bey ook klinkt op deze song, gaan toch de meeste credits naar Mike Dean? Hij producete en schreef mee aan deze song, maar zorgde ook voor de fonkelende keyboards en percussie.

8. Sandcastles

Neem maar allemaal jullie zakdoekjes erbij, want tranen zullen rollen bij deze track. Beyoncé heeft nooit beter geklonken – of meer rauw – dan deze emotionele piano-ballad. Dit is de track die ojns doet herinneren aan de geweldige stem die de superster heeft. “What is it about you?” is het moment dat de luisteraar echt raakt.

9. Forward ft. James Blake

Negenenzeventig seconden van een samenwerking tussen James Blake en Beyoncé is echt niet genoeg! ‘Forward’ is een verbinding, een intermezzo van twee grote artiesten, maar laat wel hun stemmen samen niet schitteren. Geef ons nu de volledige versie, Bey!

10. Freedom ft. Kendrick Lamar

Een soulful, motiverend anthem, dat nu al zeker zal opduiken in filmtrailers en de playlists van elk fitness-centrum. Kendrick en Beyoncé zijn twee artiesten die hun mening al krachtig uitspraken over de zwarte cultuur in Amerika. Freedom is een perfecte samenwerking.

11. All Night

Deze is de essentiële song die het visuele album ‘Lemonade’ beëindigt. In de documentaire is dit de laatste song, maar het zal ook wel altijd aanvoelen als de perfecte afsluiter voor dit album. De productie komt van Diplo en Beyoncé, maar de song sampelt ook Outkast’s song ‘SpottleOttleDopalicious’. Het geeft een gelijkaardige vibe als ‘XO’ en ‘Blue’.  Het album is een emotionele rollercoaster, maar het is moeilijk om niet te glimlachen bij ‘All Night’.

12. Formation

Lemonade is niet het overladen politieke album die sommigen verwachtten, daarom is er geen enkele betere plaats om ‘Formation’ op het album te zetten, dan de afsluiter. Het beëindigt zo een album dat het spoor volgt van een relatie met een overtuigend zelfbewustzijn. Het feit is dat dit het meest badass anthem is dat Beyoncé ooit schreef/ Deze song zal nooit niet knallen en de lyrics zullen nooit afgezaagd worden.

Wat vinden jullie zelf de beste songs van het album en waarom? Laat het weten in de comments hieronder.

BELUISTER HET ALBUM NU EXCLUSIEF VIA TIDAL, HIER.